Wie was St. George, gevierd door de orthodoxen op 23 april 2024. Welke namen worden er gevierd voor St. George

Icoană cu Sfântul Gheorghe Tips voor het kweken van bloemen

  • Wie was Sint-Joris, gevierd door de orthodoxen op 23 april
  • Welke namen worden gevierd

Elk jaar, op 23 april, hernieuwen orthodoxe gelovigen hun eerbied voor Sint-Joris, een van de meest gerespecteerde verdedigers van het christelijk geloof.

Wie was Sint-Joris, gevierd door de orthodoxen op 23 april

Deze dag staat gemarkeerd op de kalender en is een gelegenheid voor viering en gebed in kerken over de hele wereld.

Oorspronkelijk afkomstig uit Cappadocië en opgegroeid in een familie van gelovigen van Griekse afkomst, werd Sint-Joris de Grote Martelaar beroemd om zijn moed en vaardigheid in de strijd.

Zelfs als jonge man bewees hij zijn moed en leidde hij zelfs de keizerlijke wacht tijdens het bewind van Diocletianus.

Maar Sint-Joris is niet alleen beroemd om zijn militaire prestaties. Hij is ook een symbool van een standvastig geloof in Christus en weigert zijn geloofsbelijdenis op te geven, zelfs ondanks de martelingen en vervolgingen van de keizer.

Zijn martelaarschap ter verdediging van het christelijk geloof maakte hem tot een van de belangrijkste heiligen in de geschiedenis van het christendom.

Welke namen worden gevierd op St. George’s Day?

Tegenwoordig worden ter gelegenheid van Sint-Joris niet alleen degenen gevierd die de traditionele naam van de Sint dragen, maar ook een indrukwekkende verscheidenheid aan namen die daarvan zijn afgeleid of erdoor zijn geïnspireerd.

Van Gelu tot Gina, veel mensen vieren op deze dag hun naamdag. Onder deze namen zijn Geluța, Geluțu, Geo, George, Georgel, Georgeta, Georgi, Georgiana, Geta, Gheorghieș, Gheorghina, Gheorghița, Gherghina, Ghiorghe, Ghiorghița, Gica en Gina.

Tradities van Sint-Joris

Een van de gevestigde praktijken is het versieren van het huis met planten, een gebaar dat de wedergeboorte van de natuur en de komst van de lente in al zijn pracht symboliseert.

De rijkdom aan tradities stopt hier echter niet, maar ontvouwt zich ook in minder bekende, maar even betekenisvolle rituelen.

Aan de vooravond van het feest richten jongeren hun stappen naar een bosje, met een emmer vol ongerept water bij zich.

Bij zonsopgang wordt iedere blik gericht op het heldere water in de koffer. Er wordt gezegd dat deze eenvoudige actie het lot van de jongeren onthult.

Als grassprieten in de waterbak worden weerspiegeld, wordt aangenomen dat die jonge mensen zullen trouwen met de uitverkorenen van hun hart.

Maar als ze in plaats van groen een gedroogde bloem ontdekken, is het nieuws grimmig, wat aangeeft dat hun liefde het komende jaar op obstakels en vertragingen zal stuiten.

En er zijn jonge mensen voor wie de ontdekking van land in het water een symbool is van een tragisch lot, en wordt beschouwd als een teken van de dood.

Het krachtigste gebed gericht tot Sint-Joris

Hier is het gericht aan Sint-Joris, die als de machtigste wordt beschouwd.

“Als een redder van de slaven en de armen, een dokter voor de hulpelozen, een helper voor de leiders, Drager van de overwinning, Grote Martelaar George, vraag Christus God om onze zielen te redden! Jij, Grote Martelaar George, die samen met de ontlichaamden hen allemaal van tevoren kent en die eerlijke dragers van behoeften bent, heb medelijden met ons zondaars. Kom, Sint-Joris, en verlicht mijn geest, zodat ik de zonden mag kennen die ik heb begaan; beweeg mijn hart om mezelf op te lossen en richting te geven; kom mijn ongeloof en zwakheid te hulp en red mij met uw genade van de zonden van lichaam en ziel. Uw naam laat altijd de hoogte van uw verordeningen zien, omdat u zich na de roep van God een waardige dienaar van het Woord, de God-Mens, toonde; daarom zegenen wij u met lof, Sint-Joris, die een plaats heeft voor God de Vader. Vergeef ons en laat onze gebeden nut hebben. Amen”.

Lees ook:

Princess Roses