Klachten over planten in de tuinbouw: Weinig mensen weten waar ze eigenlijk recht op hebben en wanneer ze hun geld terug kunnen krijgen

Ieder van ons heeft zeker wel eens een klacht over een bepaald product behandeld. Maar bij bloemen en planten zouden de meeste mensen er niet eens aan denken. En vaak zijn dit echt grote uitgaven. Het is altijd noodzakelijk om voorzichtig te zijn bij de selectie en de daaropvolgende verzorging, maar helaas kunnen ongelukken soms niet worden vermeden. Wat moet u in dergelijke gevallen doen en hoe kunt u het beste omgaan met een eventuele klacht?

Bron: Youtube

Een woord van een deskundige

Feit is dat planten handelswaar zijn zoals alle andere. Om deze reden geldt er ook een periode waarin er aanspraak op gemaakt kan worden. “Elk product heeft echter zijn eigen garantieperiode. Het is duidelijk dat snijbloemen bijvoorbeeld niet twee jaar oud kunnen zijn, zoals andere dingen die we kopen.” zegt de woordvoerder van het adviesportaal Schuldeisersadvies Mgr. Kateřina Procházková.

Wat is de garantietermijn voor bloemen?

Hoe ziet de garantieperiode voor planten er eigenlijk uit? Voor kamerbloemen geldt de klassieke wettelijke termijn van twee jaar. Voor bollen en zaden wordt een garantie van één jaar erkend, voor zaailingen van niet alleen bloemen, maar ook groenten is de garantieperiode slechts drie weken.

Hoe zit het met houtige planten en vaste planten?

Met struiken en bomen is het een beetje anders. Omdat ze een langere levensduur hebben dan de genoemde twee jaar, gaat de garantie niet in op de dag van aankoop, maar wordt berekend vanaf de eerste dag van het kalenderjaar volgend op het einde van het kalenderjaar waarin het ras het stadium van ontwikkeling heeft bereikt. en wanneer het mogelijk is de authenticiteit ervan vast te stellen. Voor vaste planten bieden verkopers vaak een garantietermijn die zelfs langer is dan de wet.

Bewaar altijd de kassabon

Van de gekochte bloemen of planten dient u altijd het aankoopbewijs te bewaren. Hierin moet altijd niet alleen de exacte aankoopdatum staan, maar ook een beschrijving van de soort en de toekomstige kleur van de bloemen, of andere belangrijke informatie.

Stel de klacht niet onnodig uit

Als u merkt dat de bestelling niet is aangekomen, handel dan zo snel mogelijk om een ​​late claim te voorkomen. Bij planten is het moeilijker om gebreken te bewijzen dan bij gewone goederen. Op die manier kunnen verkopers het jouw gebrek aan zorg niet kwalijk nemen als de plant een paar dagen nadat je hem thuis hebt gebracht of binnen de wettelijke termijn sterft.

Zorg van lage kwaliteit is echter de meest voorkomende reden waarom een ​​claim wordt afgewezen. Er wordt gekeken onder welke omstandigheden je de betreffende plant hebt gekweekt, of deze de juiste locatie, watergift en voldoende aanbevolen voedingsstoffen had. Claims worden nooit geaccepteerd voor schade veroorzaakt door natuurlijke elementen, dieren, ongedierte en schadelijke stoffen. Houd er ook rekening mee dat de dealer de plant wellicht direct in uw tuin wil controleren.

Blijf foto’s maken van de plant

Om langdurig onderhandelen te voorkomen en een bewijs te hebben dat je de plant op de juiste manier hebt verzorgd, is het geen slecht idee om de ontwikkeling ervan vast te leggen in de vorm van foto’s. Het kan u veel helpen bij het onderhandelen met de verkoper.

gerelateerde artikelen

www.abecedazahrady.dama.cz, www.region.rozhlas.cz, www.dtest.cz

Princess Roses